زیرساخت شبکه چیست و چرا باید به آن اهمیت داد ؟

زیرساخت شبکه چیست و چرا باید به آن اهمیت داد
آنچه در این مقاله خواهید خواند..

زیرساخت شبکه چیست و چرا باید به آن اهمیت داد نکته حائز اهمیتی است. در عصر دیجیتال، چابکی و بهره وری یک سازمان به چیزی بیش از کارکنان سخت کوش و تجهیزات عالی بستگی دارد و اینکه . اجرای یک عملیات روان به یک زیرساخت شبکه قوی، تمیز و ایمن نیز نیاز دارد. بدون زیرساخت شبکه مناسب، ممکن است از تجربه کاربری ضعیف و مشکلات امنیتی رنج ببرید که می تواند برروی بهره وری کارمندان تأثیر بگذارد، به برند شما آسیب برساند و  باعث به وجود آمدن هزینه ناخواسته برای شما شود.

به این ترتیب، برای مدیران کسب و کار بسیار مهم است که اهمیت زیرساخت شبکه را درک کنند و از چالش ها و فرصت هایی که ارائه می دهد آگاه باشند. با داشتن این دانش و ابزارهای مناسب، اولین گام‌ها را برای اطمینان از بهره‌وری بهینه برمی‌دارید و به سازمانتان کمک می‌کنید تا سطوح عملکرد را در اوج نگه دارد.

زیر ساخت شبکه چیست ؟

زیرساخت شبکه به تمام منابع یک شبکه اشاره دارد که اتصال شبکه یا اینترنت، مدیریت، عملیات تجاری و ارتباطات را ممکن می‌سازد. زیرساخت شبکه شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار، سیستم‌ها و دستگاه‌ها است و محاسبات و ارتباط بین کاربران، خدمات، برنامه‌ها و فرآیندها را امکان‌پذیر می‌سازد. هر چیزی که در شبکه دخیل است، از سرورها گرفته تا روترهای بی سیم، برای تشکیل زیرساخت شبکه یک سیستم جمع می شود. زیرساخت شبکه امکان ارتباط و خدمات موثر بین کاربران، برنامه‌ها، خدمات، دستگاه‌ها و غیره را فراهم می‌کند.

در تعریف دیگر می توان گفت زیرساخت شبکه مجموعه وسیع تری از اجزای اساسی است که به طور منسجم برای اجرای یک شبکه فناوری اطلاعات کار می کنند و بخش مهمی از زیرساخت فناوری اطلاعات یک سازمان است. از آنجایی که یک سازمان برای اجرای برنامه های کاربردی و عملیات تجاری حیاتی به شبکه فناوری اطلاعات خود متکی است، بنابراین شبکه زیربنایی را تضمین می کند. زیرساخت قابل اعتماد، ایمن، قوی و مقیاس پذیر بسیار مهم است.

network1

زیرساخت شبکه از چه چیزی تشکیل شده است ؟

زیرساخت شبکه می تواند ترکیبی از دستگاه های سخت افزاری، برنامه های کاربردی نرم افزاری و خدمات شبکه باشد، از جمله:

  • زیرساخت سخت افزاری که معمولاً شامل روترها، سوئیچ ها، هاب ها و مودم ها می باشد.
  • زیرساخت نرم افزار شامل ابزارهای نظارت و مدیریت و سیستم های عامل است.
  • خدمات شبکه شامل پروتکل های شبکه مانند TCP، UDP و آدرس دهی IP می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟! | ثبت درخواست مشاوره رایگان

"*" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

چرا زیرساخت شبکه مهمترین مولفه زیرساخت فناوری اطلاعات است؟

داشتن یک زیرساخت فناوری اطلاعات قابل اعتماد و همچنین افراد واجد شرایط بسیار مهم است، اما هیچ یک از این دو بدون زیرساخت شبکه خوب کافی نیستند. یک زیرساخت شبکه اتصال و ارتباطات را امکان پذیر می کند که هر کدام برای موفقیت یک کسب و کار حیاتی هستند. به عبارت ساده، بدون زیرساخت شبکه صدا، اجزای IT شامل سخت افزار و نرم افزار چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند. اطمینان از اینکه زیرساخت شبکه شما قوی، ایمن و تمیز است برای تعالی سازمانی حیاتی است.

تفاوت بین زیرساخت شبکه و زیرساخت فناوری اطلاعات چیست؟

زیرساخت شبکه و زیرساخت فناوری اطلاعات مشابه  هم هستند. با این حال، ممکن است گاهی اوقات به یک چیز اشاره کنند، که البته  تفاوت های ظریفی نیز بین این دو وجود دارد. اغلب، زیرساخت های فناوری اطلاعات بزرگتر و فراگیرتر دیده می شود. زیرساخت فناوری اطلاعات مجموعه‌ای از عناصر آن را تعریف می‌کند که اساس یک سرویس فناوری اطلاعات است. زیرساخت فناوری اطلاعات به اجزای فیزیکی مانند سخت افزار اشاره دارد، اما می تواند برخی از اجزای شبکه یا نرم افزار را نیز در بر گیرد.

زیرساخت شبکه می تواند به عنوان یک دسته کوچکتر در زیرساخت فناوری اطلاعات دیده شود. زیرساخت یک شبکه سالم از موفقیت زیرساخت گسترده فناوری اطلاعات پشتیبانی می کند. یک شرکت برای داشتن راه‌حل‌های منسجم و موفقیت پایدار، هم به زیرساخت فناوری اطلاعات و هم زیرساخت شبکه نیاز دارد.

network2

چالش های اصلی پیرامون زیرساخت شبکه چیست؟

برای اجرای زیر ساخت شبکه همیشه با چالش هایی روبرو هستیم سه مورد زیر از جمله چالش های اصلی زیر ساخت شبکه می باشند :

  1. متمرکز کردن ترافیک
  2. برخورد با داده های تکراری
  3. ارسال اطلاعات مناسب به ابزار مناسب
1.متمرکز کردن ترافیک

در یک سازمان، اغلب چندین زیر شبکه و مکان یا سایت مختلف وجود دارد. بدون یک هاب متمرکز، دید شبکه، نظارت و مدیریت می تواند تقریبا غیر ممکن شود. بسیاری از شرکت‌ها از راه‌حل‌های زیرساخت شبکه برای متمرکز کردن ترافیک  و برای درک بهتر و نظارت بر داده‌های عبوری شبکه‌هایشان استفاده می‌کنند. که وضعیت امنیتی آنها را افزایش می دهد و به تیم های عملیاتی شبکه کمک می کند تا مشکلات عملکرد را برطرف کنند.

2.برخورد با داده های تکراری

در برخی موارد، داده های تکراری می تواند 50 تا 66 درصد از ترافیک شبکه را شامل شود. حذف داده های تکراری بسیار مهم است، به خصوص زمانی که صحبت از اثربخشی راه حل های امنیتی شبکه می شود. اگر راه‌حل‌های امنیتی، داده‌های تکراری بیش از حد دریافت کنند، ممکن است سرعت آن‌ها کاهش یافته و در شناسایی تهدیدها کمتر موثر باشند.

3.ارسال داده های مناسب به ابزار مناسب

بسیاری از سازمان ها از تعدادی ابزار و ارائه دهندگان مختلف امنیت سایبری استفاده می کنند. بسیاری از ارائه دهندگان امنیتی اغلب بر اساس میزان داده ای که برای پردازش نیاز دارند، هزینه دریافت می کنند. به این ترتیب، ارسال نوع مناسب داده به ابزار مناسب یک جنبه حیاتی از زیرساخت شبکه است. ارسال داده ها از منابع مختلف به یک ابزار ممکن است بی اثر و پرهزینه باشد، به ویژه اگر یک ابزار برای یک نوع داده و ابزار دیگر برای نوع دیگر مناسب باشد.

 

اهمیت مانیتور کردن شبکه

حفظ دید کامل در کل زیرساخت شبکه شما برای نظارت بر عملکرد و تشخیص تهدید کلیدی است. و برخورد با نقاط کور شبکه برای بسیاری از سازمان ها یک دردسر بزرگ است. به دست آوردن دید گسترده شبکه شما را قادر می سازد آن نقاط کور را کشف کنید، بنابراین تهدیدات از همه منابع را می توان سریعتر شناسایی و اصلاح کرد.

network3

 

خدمات زیرساخت شبکه

به طور کلی، مدیریت زیرساخت شبکه بر پنج جنبه از شبکه متمرکز است:

1.نظارت بر زیرساخت شبکه:

یک سیستم نظارت بر زیرساخت شبکه به طور مداوم شبکه را نظارت می کند و مشکلات را گزارش می کند. به عنوان مثال، یک روتر ممکن است ترافیک بیشتری از توانایی خود دریافت کند و از کار بیفتد که در دسترس بودن شبکه را تحت تأثیر قرار دهد.

2.مدیریت پیکربندی:

این مورد بر مطمئن شدن از پیکربندی دستگاه های شبکه با بهترین شیوه ها و ارتقاء یا تعویض در صورت نیاز تمرکز دارد. معمولاً مدیران شبکه از ابزارهای اتوماسیون برای ردیابی و مدیریت مؤثرتر تغییرات پیکربندی هنگام مدیریت شبکه های فناوری اطلاعات گسترده تر استفاده می کنند.

3.مدیریت عملکرد:

مدیریت عملکرد بر تجزیه و تحلیل یک شبکه و حفظ سطح عملکرد شبکه مورد نیاز متمرکز است تا اطمینان پیدا کند که عملیات تجاری تحت تأثیرموارد منفی قرار نمی گیرد. برخی از معیارهای مهم مربوط به مدیریت عملکرد شامل ظرفیت شبکه موجود، استفاده از پهنای باند، تأخیر و توان عملیاتی و سایر موارد می باشد.

4.مدیریت خطا:

در این گزینه به شناسایی مشکلات در شبکه فناوری اطلاعات و تعیین علل ریشه ای برای رفع مشکلات ناشی از تکرار کمک پرداخته شده است. برخی از ابزارها حتی در صورت بروز مشکل، اصلاح خودکار را از طریق کتاب‌های بازی از پیش تعریف‌شده اعمال می‌کنند و کارایی و معنی زمان بازیابی (MTTR) را بهبود می‌بخشند.

5.مدیریت امنیت:

از آنجایی که یک شبکه فناوری اطلاعات برای عملیات تجاری حیاتی است، اطمینان از محافظت از آن در برابر تهدیدات مختلف مبتنی بر شبکه و جلوگیری از تلاش‌های مخرب برای دستیابی به دسترسی غیرمجاز ضروری است. مدیران شبکه می‌توانند از فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری، و ابزارهای نظارت بر ترافیک گزارش استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که شبکه امن است و حملات شناسایی و به سرعت مسدود می‌شوند.

زیرساخت شبکه معمولاً بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات است که در بیشتر محیط‌های فناوری اطلاعات سازمانی یافت می‌شود. کل زیرساخت شبکه به هم متصل است و می تواند برای ارتباطات داخلی، ارتباطات خارجی یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد. یک زیرساخت شبکه معمولی شامل:

سخت افزار شبکه
  • روترها
  • سوئیچ ها
  • کارت های LAN
  • روترهای بی سیم
  • کابل ها
نرم افزار شبکه:
  • عملیات و مدیریت شبکه
  • سیستم های عامل
  • Firewall
  • برنامه های کاربردی امنیت شبکه
خدمات شبکه:
  • خط T-1
  • DSL
  • ماهواره
  • پروتکل های بی سیم
  • آدرس دهی IP

خدمات پسیو شبکه یا تجهیزات غیر فعال شبکه یکی از اساسی ترین عملیات زیر ساختی یک شبکه می باشد که اجرای صحیح آن و رعایت استانداردها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. انجام درست و اجرای پروژه های پسیو صحیح و اصولی میتواند باعث جلوگیری از ایجاد هدر رفت و افت سرعت در شبکه و همچنین می تواند تاثیر به سزایی درچیدمان محل استفاده از تجهیزات داشته باشد. قطعا اجرای صحیح نیازمند دانش و تخصص و تجربه بالا میباشد.

مراحل اجرای خدمات پسیو شبکه

  1.  بازدید از محل پروژه
  2. طراحی زیرساخت شبکه
  3. کابل کشی شبکه
  4. نصب و چیدمان رک ها
  5. تست شبکه

 

(1 امتیاز) 🔥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس رایگان

نیاز به طراحی سایت دارید؟!

آماده پاسخگویی
بـه شما هستیــــم

مقالات مشابه

"*" indicates required fields

پکیج انتخابی شما:*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

درصورت ثبت اطلاعات تماس، کارشناس ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

"*" indicates required fields

پکیج انتخابی شما:*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

درصورت ثبت اطلاعات تماس، کارشناس ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

"*" indicates required fields

پکیج انتخابی شما:*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

درصورت ثبت اطلاعات تماس، کارشناس ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

"*" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .